یادداشت دوست محمد، هنرمند کرمانشاهی درباره موقعیت در کاریکاتور


موقعیت (لوکیشن) از نقطه نظر لغوی معرف جا،محل و مکانی جغرافیایی میباشد که دارای ویژگیها و عناصر مشخص و تا حدودی منحصر به فرد میباشد ، مثلاء عناصر و نشانه ها و علائم فرهنگی ( آداب و رسوم، میراث فرهنگی ، رفتارو اخلاقیات ،پوشاک،.....) یک کشور آفریقایی با کشورهای آسیای شرقی و یا ایران در بسیاری جهات فرق میکند و حتی در مناطق مختلف ایران نیز با این تفاوت ها روبه رو هستیم و به این دلیل که در آثار هنرمندان ملل مختلف با نشانه ها ،نمادها و فضا های روبه رو میشویم که خاص همان کشور و یا موقعیت می باشد .
بسیاری از ما در طول زندگی با بسیاری از این نشانه ها و موقعیتها به ندرت به شکل ملموس رو به رو میشویم مگر از طریق رسانه های تصویری و مکتوب ، اینترنت ، و به خصوص دیدن فیلم ها و تصویرو یا مسافرت به شناخت نسبی دست پیدا میکنیم که برای هر کسی خوشایند ولذت بخش میباشد و زمانی که هر روز با موقعیت ها و مسائل یکنواخت، تکراری و کلیشه ای موجود در محل زندگیمان روبه رو میشویم ، ملال آور و خسته کننده میشوند. شاید یکی از مولفه های که باعث برتری و جذابیت مدیوم سینما نسبت به تئاتر و نمایش نزد مخاطبان شده است تنوع در موقعیتها و عوض شدن مداوم لوکیشن ها در فیلم های سینمای به نسبت تک صحنه ای بودن نمایش و تئاتر باشد. موقعیت ( لوکیشن) یکی از مهمترین عناصر در کاریکاتوراست که بستر سازو زمینه ساز بروز رویدادها و اتفاقهای طنز در کاریکاتور میباشد و بر حسب موضوعات و مسائل مختلف ، میتوانیم موقعیت و یا فضا داشته باشیم.یعنی مثلاء موضوعات سیاسی بستر ساز بروز حوادثی با نمادها و عناصر مشخص و ویژه میباشد مثل انتخابات ، راهپیمایی و تظاهرات سیاسی و یا سخرانی شخصیتهای سیاسی. نکته بعد اینکه هر کاریکاتوریستی بنا به شرایط و موقعیت جغرافیایی و بومی محلی خود به خلق آثاری میپردازد که رنگ و بوی محلی داشته باشد . به عبارتی اتفاقها و موقعیت هایی که در آثار کاریکاتوریست های آفریقایی و یا عربی رخ می دهد شاید کمتر در آثار کاریکاتوریستهای ایرانی دیده شود و بر عکس . بنا براین در کاریکاتور هر چقدر نسبت به فرهنگها و موضوعات ملل دیگر آگاهی و شناخت باشد به همان میزان شاهد به وجود آمدن و خلق موقعیت ها و ایده های نو و بدیع خواهیم بود و کمتر دچار مشکل شباهت های ناگزیر و یا سوژه های تکراری خواهیم بود به خصوص در آثار کاریکاتوریست های مبتدی ! همچنین به عنوان مثال در مسائلی همچون اعتیاد ، محیط زیست ،آب و.... دیگر کمتر شاهد متولد شدن ایده های ناب و بکر هستیم . اکثر کاریکاتوریستهای با تجربه و موفق ،رمز موفقیت خود را علاوه بر مطالعه در زمینه های مختلف علوم انسانی ،جامعه شناسی،فلسفه و روانشناسی،.....داشتن آرشیوی تصویری از آثار مختلف هنری و.... جهت تقویت حافظه تصویری و مطالعه
تصویری میدانند. نگارنده نیز با توجه به تجربه کم و بیش موفقی که اخیرا در عرصه کاریکاتور کسب کرده است ،توصیه به دیدن فیلم در ژانرهای مختلف را رمز این موفقیت میداند زیرا دیدن فیلم و یادداشت کردن نماها و لوکیشنهای مختلف و منتنوع در فیلم که در آن شاهد کنش ها و واکنشهای دراماتیک شخصیت های داستان و رویدادها و حوادث پیش برنده داستان هستیم،راهی مفید و موثر برای پیدا کردن سوژه های نو وبدیع میباشد. مثلاء ما در محیط زندگی و روز مره کمتر شاهد اتفاقات و موقعیت های هستیم که در فیلم های وسترن و یا تاریخی وجود دارد. ممکن است بسیاری از موضوعات ، مسائل و مفاهیم مجرد و انتزاعی از راه دیدن فیلم و تصاویر قابل تجسم قابل دریافت و یا بیان کردن نباشند بلکه از راه مطالعه متون فلسفی ،عرفانی ،شعر و.... بتوان برداشت کرد و به تصویر کشید. فضای موجوددر فیلم های انیمیشن و رئال ،روابط متقابل بین این فضاها و شخصیتهای داستان که در بسیاری مواقع موجب میشود تا کارگردانی با دیدن یک فضا و لوکیشن مناسب ، دست به خلق و پرورش یک ایده مناسب بزند و برعکس داشتن یک سوژه خوب و عالی بستر ساز موقعیت ها و فضا های مناسب و بدیع میباشد ، و همچنین تاثیرات متقابل آنها بر همدیگر،همه اینها دست مایه های خوبی هستند برای هنرمندان کاریکاتوریست تا با نگاهی خلاقانه و آمیخته با طنز و هزل دست به کشف و پیدا کردن روابط پنهان بین فضاها و سایر عناصر موجود در کاریکاتور و به خصوص شخصیت های انسانی که محوریترین ،مهمترین و تاثیر گذارترین عنصر در کاریکاتور میباشند بزنند. فیلم های مانند زورو ، جیغ ،.خوناشام ،.. و انیمیشنهای مثل مسافر کوچولو ، پینوکیو ، ....به کرات توسط کاریکاتوریست های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته اند.

فخرالدین دوست محمد( کاریکاتوریست)





قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره